Stadsärenden

sastaz
Message
Author
User avatar
2097
Scout
Scout
Posts: 59
Joined: Tue May 22, 2018 6:46 pm
Location: i bröstkorgens tomma rymd
Contact:

Stadsärenden

#1 Post by 2097 »

Skulle vilja köpa dyrkar och kanske anställa någon NPC. Eftersom jag bara har en stridspoäng!

Och så ska jag nog "köpa" en lampa, lampolja och väska (i.e. få gratis utifrån S&S startutrustning; jag nekade dessa ting tidigare men iom vi ska ner i en källare så är dom nog bra att ha! Min rymdsyn fungerar ju inte i totalt mörker även om jag ser dubbelt så långt i lampljus som människor).

User avatar
Nordbo
Ranger Lord
Ranger Lord
Posts: 2288
Joined: Wed Mar 26, 2014 2:32 pm
Location: Behind the screen.

Re: Stadsärenden

#2 Post by Nordbo »

Wolfram

Wolfram spenderar down time till att spana in folk i omgivningen. Bär folk på gatorna vapen öppet ? Är det isåf stiliga raffinerade vapen, eller enkla ?

User avatar
2097
Scout
Scout
Posts: 59
Joined: Tue May 22, 2018 6:46 pm
Location: i bröstkorgens tomma rymd
Contact:

Re: Stadsärenden

#3 Post by 2097 »

Jag tänker mig att jag har varit bosatt i Arenboda i ca 6 veckor om det är ok för DM. Bor hos en mänsklig familj, bor på deras vind där jag klättrar in varje morgon innan solen gryr. Jag har inte dödat någon i just det huset. Tvärt om så tycker jag om att skydda dom. Fast jag måste ju vara försiktig jag har ju bara en stridspoäng.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#4 Post by sastaz »

Wolfram kan traska omkring fritt i staden. Sitt vapen fick han dock gå ed på vid porten att inte bära omkring på öppet. Det finns gott om beväpnade män och kvinnor i Arenboda, men samtliga förefaller antingen tillhöra stadsvakten eller vakta någon låst byggnad eller täckt vagn. Ett fåtal personer verkar har livvakt. Förutom vakterna förekommer endast bruksvapen: knivar och påkar.

Några landmärken som Wolfram inte kunnat undgå att se är den stora byggnaden med tornspiran i mitten av staden, en krater/ett slukhål där flertalet byggnader kollapsat samt värdshuset Den sista vilan med ett stort träd med röda frukter på taket.

Wolframs rum på Den sista vilan är betalt för natten, därefter är pengarna slut. Solen börjar gå ner nu. Ni skulle mötas upp vid varulagret mitt på natten, några timmar kvar nu.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#5 Post by sastaz »

Martha, du har kunnat låna en lampa och en väska av familjen du bor hos. De hade lämnat dem framme över natten när de låg och sov och sjöng vackra sovdrömmar och de var säkert avsedda för dig ändå.

Du klättrar ner när solen lagt sig. De grusiga och leriga gatorna känns mycket skönare nu när det är mörkt och de svalkar dina fotsulor.

Du tar dig till en plats där det brukar finnas många som skriker och ibland gråter eller skrattar. Där de ibland slåss med sina mjuka händer. Några av dem är till och med nästan lite blåa till skinnet, men det är inte säkert att deras vänner märkt det än.

En kraftig karl med uppknäppt skjorta sitter längs med en vägg och stirrar ut i mörkret. Han har en kniv. När han får syn på dig i skuggorna stirrar han först väldigt länge och sväljer djupt ett par gånger. Sedan pekar han mot dig med ett lerkrus.

"Är...är...det du?"

User avatar
Twoflower
Squire
Squire
Posts: 8
Joined: Mon May 21, 2018 8:44 pm

Re: Stadsärenden

#6 Post by Twoflower »

Hercker

Sedan han ankom till Arenboda har Hr. Flöjt inkvarterat sig på billigt boende samt...

1) Traskat runt och letat efter en yngling som kan agera lärling och lyktbärare (med lyktansvar) för en nätt ersättning.
2) Sökt efter fällor av rävsaxtyp samt lämpligt åtel i form av en hel långkorv samt stångvapen.
3) Gått runt och beklagat mig för folk om faran med att skicka ned lekmän under jord. "Man får vad man betalar för - en stad som tar sina skråmedlemmar och köpmän på allvar borde väl ändå anställa yrkesmän som vet vad de gör? I det här läget kanske man gör bäst i att gå ihop betala ur egen pung, då köpingen inte tycks vilja engagera rätt kompetens?"
4) Hört sig för om iakttagelser eller spår som kan tyda på att vättar / svartalfer / småtroll finns i faggorna? Förklara faran av att inte veta - "Varför återvänder ingen? Är det tunnelmaskar? Svavelos från skärselden? Statsfiender? Rövare? Gnagare? Vi vet inte ännu, så vi kan omöjligt uppskatta varken fara eller kostnad. Vad är egentligen en prislapp på trygghet? Fackmän måste få göra en objektiv bedömning och bistå med seriös information så att skrån, köpmän och stad kan göra ett väl underbyggt val och dra upp en konkret och kostnadseffektiv plan för att eliminera problemet."
Billigt boende.
Billigt boende.
White Hart Inn.jpg (332.87 KiB) Viewed 797 times

kroken
Strider
Strider
Posts: 31
Joined: Sun May 20, 2018 8:53 pm

Re: Stadsärenden

#7 Post by kroken »

Gotthard

Om inte Stenen och tjuren är rätt plats försöker jag hitta det lokala vattenhålet dit många från gruvarbetargillet går. Gärna en stökig plats, som har öppet länge. Väl där försöker jag inledningsvis vara diskret, går från bord till bord och bjuder laget runt på vin som jag sätter på en nota. Jag försöker luska ut vilka dom skickade ner och vad det är för hål till avgrunden som finns under deras lokaler. Jag själv dricker minst lika mycket av vinet som alla andra och försöker dölja mina frågor i ledande frågor och utmaningar som yxkastning, fingerkrok och en egen påhittad lek där man ska plocka upp ett silvermynt med tungan i ett glas vin. Kallar dryckesleken för ”Mörka gruvan” i hopp om att få en koppling till gillets aktiviteter.

Jag har har verkligen inte koll på notan och hur blöt jag blir, men noterar möjlig information från gillet på papper när jag är ensam och pissar. Om jag känner mig själv rätt kan kvällen sluta i totalt fyllemörker, inget jag försöker hindra heller. Livet ska levas.

User avatar
Nordbo
Ranger Lord
Ranger Lord
Posts: 2288
Joined: Wed Mar 26, 2014 2:32 pm
Location: Behind the screen.

Re: Stadsärenden

#8 Post by Nordbo »

Wolfram

som nu tömt sin plånbok på char sheet får något robotartat drömskt i blicken vid åsynen av tornet som mäktigt sträcker sig upp i skyn, och blir lite avis på fåglarna som virvlar runt dess spira, skickligt och laidback utnyttjande vindströmmarna för att lekfullt virvla runt, runt, runt.... han försöker också avgöra om slukhålet skapat några aerodynamiska anomaliteter i stadens luftmiljö. Kan han subtilt ana om någon varmluft stiger upp från kratern ? Rör sig löven på värdshusets fruktträd ? Luktar det skummare än vanligt i en stad av denna typ ?
Last edited by Nordbo on Fri May 25, 2018 2:08 pm, edited 1 time in total.

User avatar
2097
Scout
Scout
Posts: 59
Joined: Tue May 22, 2018 6:46 pm
Location: i bröstkorgens tomma rymd
Contact:

Re: Stadsärenden

#9 Post by 2097 »

Martha
Och tre flaskor lampolja, inte sant? Tyvärr inte flammolja men bra för lampan.

Jag brukar tycka om att lyssna till känslorna här, deras lycka, deras hopp, deras fasa. Känna deras hudar i mina händer och deras kroppars drycker i min mun. Den här platsen är en gåva till mig, tänker jag, och jag ska hedra den gåvan. Jag brukar ta emot allt dom ger av sina mjuka ögon, knapriga naglar och framför allt av deras varma röda pulsdryck. Livet här i Arenboda är den finaste jag haft i mitt långa liv och jag är försiktig och vördnadsfull inför det. Det här är en plats som jag inte kan mista. Inte ett kornukopia att slösa med utan en trädgård att vårda... och gallra. Skörda varsamt.

Image
Arenboda skänkte Martha en djup inre frid.

När jag ser och hör mannen tilltala mig försöker jag hitta en tålmodig röst. En generös röst. Lyckas inte riktigt, och det låter lite konstlat när jag säger, på alltunga men med brytning av mitt rymd-drakulaiska hemspråk,

Ja, det är kapten Twist du talar med,

och närmar mig.
Mina svarta pärlögon glimrar till och det anas en rödhet i dom.

Jag försöker se avslappnad, värnlös ut. Försöker tänka — det här är säkert en gammal vän, ett ex, en allierad, en besättningsmedlem — jag har ansvar. Jag måste vara den vuxna.

Men om det är en fiende, någon av alla hundra broar jag bränt under mina tiotusen år i den kalla natten, måste jag vara redo. Mina underarmar försöker se ut som om dom hänger vilande ner men dom skakar spänt. Mina vita muskeltrådar spelar som ett fiskenät sprittande av sommarens första fångst. Min höger-ulna speglar i sin benröda glans en glimt av mannens kniv och jag tar ännu ett steg närmare.

Jag vidrör hans panna och känner hur mina armar blir stadiga igen. Anlägger den uråldriga besvärjelsen Skingra Fruktan. Sätter mig på huk. Tittar honom rakt in i ansiktet. Människor och deras flimrande ögonlock och deras ostadiga blickar som jag alltid till sist fångar in. Kysser honom.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#10 Post by sastaz »

Jag hade inte tänkt att ni känner varandra sen tidigare, utan att ni sammankallas till detta uppdrag och möts på väg ner i källarluckan. När det sker, inom ett par dagar (i köttvärlden), kommer ni att vara på samma fysiska plats också. I detta stadspreludium håller jag däremot lite friare tyglar: ni är på olika ställen och inlägg ligger inte ens nödvändigtvis i tidsordning. Se det som att era rollpersoner står vid källarluckan och tänker tillbaka på vad de gjort sista dagarna.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#11 Post by sastaz »

Vagnmakare Gili stirrar snett på Hercker genom sina halvt stängda ögon och undrar vad du ska med en enorm rävsax till? Men visst absolut, 15 silvermynt och den tar fyra dagar att färdigställa. En sötdoftande långkorv fås gratis i utbyte mot en rövarhistoria i värdshusköket. Där fick du också tips om att bagarens yngsta, Morest, är under hård press av sin far att hitta en försörjning, och säkert gärna ställer upp på enklare sysslor. Men inget farligt bara, han är bortlovad till värdens dotter, så snart han sparat ihop till brudgåvan.

Du kan förresten, om du vill, byta ut "skog och mark" mot "gångar där feta råttor och småtroll härjar" i beskrivningen av Jägare.

Gällande rykten om gångarna under lagerlokalen är det svårarbetat. Många svarar vänligt men avvisande att "det där sköter säkert gillet själva, de vet vad som krävs". Däremot är det väldigt många sjuka nu i tältlägret utanför palissaden. Ryktet går att sjukan har börjat sprida sig även inne i staden nu. Kan det ha något med saken att göra?

Du söker upp Morest som sitter och metar vid floden och lägger fram din sak. Slå ett reaktionsslag 2T6+1 (bonus +1 är för utstrålning 14).

User avatar
Twoflower
Squire
Squire
Posts: 8
Joined: Mon May 21, 2018 8:44 pm

Re: Stadsärenden

#12 Post by Twoflower »

Det är du som är Morest, inte sant? Hercker står bakom den lätt överraskade ynglingen. Har hört att fiskelyckan inte är något vidare - vad tror du om att axla ett riktigt arbete istället? Din kusin tipsade mig om att du behövde ett tillhugg och jag ska inte hymla; det jag erbjuder är inga sötebrödsbak. Det är ett slitsamt nattarbete i trånga utrymmen under mark, men det är ett hederligt värv. Jag jagar oknytt och skadedjur och måste ha händerna fria, det är där du kommer in. När jag ropar "ljus" så bistår du mig med ljus med pållyktan. Du kommer att behöva stövlar, oömma kläder och tålamod. Vi ger oss ut i natt. Nå, vad sägs? [2d6+1] = 7+1 = 8

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#13 Post by sastaz »

Gotthard, slå ett reaktionsslag och ett perceptionsslag.

Kort om olika slag. Det allra mesta utanför strid i S&S löser man med ett så kallat motståndsslag. Man slår 1T20 och lägger till rang samt bonus/avdrag för den grundegenskap slaget gäller. Man ska få 15 eller högre för att lyckas. Om det är styrkebonus man använder kallas det för ett styrkeslag etcetera.

Reaktionsslag används när man försöker övertala någon eller bara träffar någon för första gången, De slås med 2T6 och där lägger man till bonus för utstrålning. Där finns grader av lyckande/misslyckande.

kroken
Strider
Strider
Posts: 31
Joined: Sun May 20, 2018 8:53 pm

Re: Stadsärenden

#14 Post by kroken »

Perceptionsslag [1d20+1] = 7+1 = 8
Reaktionsslag [2d6] = 7

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#15 Post by sastaz »

Wolfram, slukhålet, katedralen med tornspiran och värdshuset med fruktträdet befinner sig faktiskt på varsitt håll i Arenboda. Du har märkt att de är ganska bra landmärken att förhålla sig till om man vill hitta vägen.

Katedralen är utsökt, om än lite förfallen. Faktiskt inte så välbevakad med tanke på hur pompös den ser ut. Två vakter bara, och portarna är vidöppna. Du dröjer dig inte kvar där utan tar dig fram till slukhålet. Slukhål är kanske en orättvis beskrivning. Det är mer som att marken gett vika över ett stort område, med påföljden av att flertalet byggnader rasat ihop och nu ligger på hålets botten. Du behöver nog ta dig ner till sänkans botten för att pröva aerodynamiken. Där nere bland allt skrot letar några personer runt, vänder på gamla stenar och stoppar någon enstaka gång ner något i en penningpung.

När du passerar förbi värdshuset ser löven på trädet ut att vara helt stilla, trots en lätt bris genom staden.

Tack vare gårdagens korta regnskur förblir det mesta av dammet kvar på vägen och håller stadens dofter i schack.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#16 Post by sastaz »

INFO: på måndag går vi ner i dungen. Jag har inväntat svar från de sista spelarna.
INFO 2: nu finns en OOC-tråd för allt annat än själva spelet.
Last edited by sastaz on Sat May 26, 2018 9:13 pm, edited 1 time in total.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#17 Post by sastaz »

Martha, mannen verkar frysa när du kysser honom och sitter sedan förstummad och nagelfar dig.

Reaktionsslag [2d6+2] = 9+2 = 11

Moralslag [2d6+2] = 3+2 = 5 (detta är medhjälparens moralvärde)

Svettpärlor söker sig ner från mannens höga hårfäste och fastnar på nästippen.

"Ja, jag visste att du skulle komma. Nu...nu gör vi det, nu hittar vi min bror."

Han ställer sig upp, med viss svårighet, kavlar upp skjortan över sina tatuerade kraftiga armar och tar kniven i ett fast grepp.

"Kom, min kapten."

Han börjar knalla iväg längs en gränd.

User avatar
sastaz
Rider of Rohan
Rider of Rohan
Posts: 3599
Joined: Sun Nov 26, 2017 11:14 pm
Location: Stockholm

Re: Stadsärenden

#18 Post by sastaz »

Hercker, den gänglige ynglingen sneglar upp mot dig och kisar, som om han inte trodde vad han såg.

"Jag kommer att behöva köpa nya stövlar i så fall. Och tänk om det är råttorna som sprider blåklon, då vill jag har risktillägg."

Det rycker i metspöt. Morest drar upp en tom krok och mumlar någon tyst svordom.

"Kör i vind. Sju silver. Vart ska vi ner?"

Moralslag [2d6+1] = 7+1 = 8

User avatar
2097
Scout
Scout
Posts: 59
Joined: Tue May 22, 2018 6:46 pm
Location: i bröstkorgens tomma rymd
Contact:

Re: Stadsärenden

#19 Post by 2097 »

jag går bredvid honom

hans rusmedel blir till vinäger i mitt tvivels grogrund
han verkar svag
det är jag också, på den här platsen
o, azathoth min mor, o, urkaos min dotter och son:
är min svaghet, min singulära stridspoäng, min sinade gunst hos er… på grund av att ni är fjärran som stärnornas nålstick i natthimlen, eller på grund av att alla här är översköljda av er, genomsyrade av min familj, mina trådar och ben?

Arenboda mon amour, Arenboda paradise, Arenboda min hamn
Arenboda är kryptoniten, pilen i hälen som får mig att landa, att leva, att äntligen förstå smärta. Det är vila, det är min bultande trädgård

uslingens svaghet--
i den svarta rymd som sitter i mig där människor har hjärtan
ropar jag i ekot efter den respekt alla mina matroser förtjänar
söker den. hittar den i
hans gatudofter, lera, förtvivlan, tyg -- hans värme hans mod

min riddare
"Min matros,"
min klippa
"ta rodret du! Så samlar vi syskonen!"

Är redo för dungan!

User avatar
Nordbo
Ranger Lord
Ranger Lord
Posts: 2288
Joined: Wed Mar 26, 2014 2:32 pm
Location: Behind the screen.

Re: Stadsärenden

#20 Post by Nordbo »

Wolfram

antecknar mentalt de milt mystiska företeelserna han observerat under sitt flanerande (ett träd, som inte vajar trots vind? Hmmm....) och styr sedan kosan mot den samlingspunkt han uppfattade att Ordo och Bernar pekat ut, spejande efter de andra han förmodas ansluta sig till. Något känns lurt, i denna mörka, mustiga metropol.....

Post Reply

Return to “Monumentstaden (Svärd & Svartkonst)”